Bakat bröd

Jag har bakat bröd för jag orkade inte ut och handla det. Jag blandade i lite fullkornsmjöl, grahamsmjöl och vetemjöl, sirap, torrjäst, lättmjölk, margarin, vatten och salt. Gräddade nederst i ugnen i 175 grader i ca 35 min. Och hör och häpna. . brödet blev jättegott :-)
Jag har inte skrivit något recept, men om ni tar ca 50 g jäst, lite socker till jästnäring, smält 150 g margarin eller för nyttigare alternativ så använd ca 1 dl oliv-eller rapsolja, 4-5 dl vatten el lättmjölk, 2 msk sirap, 1 tsk salt.
Jag tog sen ca 1 dl rågmjöl o 1 dl grahamsmjöl och resten vetemjöl för jag ville inte ha så jättegrovt bröd denna gång. Svårt att säga hur mycket mjöl det ska vara. Jag har bara i på känn ...tills det blir lagom o att det går bra att knåda o ej för kladdigt. Men gör alltid degen hellre lite kladdig än inte alls, för då har man haft i för mycket mjöl. Blir mer poröst och luftigt om du är försiktig med mjöl och har i precis så mycket som behövs för att kunna baka ut ;) 
 
Jag hade två brödformar till degen. Fick jäsa ca 20 min under handduk.
Penslade med ägg och strödde på krossade linfrö.
Matbloggstoppen

Kommentera här: