Vackra Hamnmagasinen i Enköping

Jag måste ju göra lite reklam för Hamnmagasinen här i Enköping. Hamnmagasinen är gamla spannmålsmagasin från 1700-talet, 4 genuina byggnader vackert beläget vid Enköpings hamn.
 
 
Det finns café, restaurang, räkbod, galleri, hantverksbod, glassbod.....
 
...och stor uteservering och utebar.
 
På uteserveringen finns det rejäla parasoller för att du ska kunna sitta där och ha det riktigt bra, oavsett väder.
 
Där är ofta trubadurer nu på sommaren, som spelar och sjunger..
 
 
 
Lunch V.26 på Hamnmagasinen. Dessa dagar som är kvar denna vecka...
 
🔸Torsdag: - Stekt chorizo m gurkmajonnäs och potatis. - Fiskgratäng med hummerås o kokt potatis.
🔸Fredag: - Helstekt fläskfilé med pepparsås o rostad potatis. - Ugnsbakad torsk m citrusaioli o kokt potatis.

95:- Ink. Sallad, bröd & Kaffe på maten.

 
 
....med t ex goda räksmörgåsar, grillbuffé eller hamburgare...mm mm.
 
Det finns gästhamn, för dem som kommer till Enköpings hamn med båt, för att besöka oss.
Ska du besöka gästhamnen? Sedan 2014 är det Enköpings kommun, hamnfogden Jan Widen på telefon 0171-625000 som har ansvaret, så hör av dig till honom.
 
På andra sidan ån/vattnet ligger Klosterparken och sommartid blomstrar hela området upp, och det är så vackert.
Bild är fotad från Klosterparkens sida.

I Klosterparken kan du fortfarande se spår av ett franciskanerkloster. Klostret byggdes på 1200-talet och revs på 1600-talet. I den nordvästra delen av parken kan man se stenar som markerar klostret. Ett träkors förstärker platsens historia.

 Parken är som en strandpromenad längs kajen vid småbåtshamnen. Här finns boulebana, lekplats, bänkar, vackra perenner och massor av magnolior. På gräsytan finns plats för utflykt  och aktiviteter med bland annat ett vollybollnät.
 
Öppettider i sommar:
 
1 Susanne:

skriven

Jättefint!
Blev sugen att åka dit, maken har snart semester.
Vacker plats som jag aldrig besökt.

Svar: Ja verkligen fint. :-D
BrunettGunda

2 Dottern din:

skriven

Åh! Vi åt där när Freddes pappa fyllde år. SÅ himla bra mat! Jag och Kerstin åt ribs! Mums! Gillar klosterparken massor. Kommer ihåg att man satt där efter skolavslutningarna och umgicks med kompisar, och när man blev lite äldre hade man öl med sig. Men det fick man inte ha i parken, så polisen gick runt och hällde ut allas öppnade drickor 😂 Undrar om man kan fiska där från bryggorna på parksidan av ån? Tror Pontus skulle gilla att meta :) Älskar dig

Svar: Ja det är mysigt där. Men jag har aldrig ätit där...bara fikat. Jag kanske ska överraska gubben min i helgen och bjuda honom på mat där, för han fyller ju år :-D Jag tror Pontus gillar att meta ...men han kan nog inte sitta still och tyst så länge. Han är så liten än. Nej nu ska jag fortsätta att försöka sova. Blir sms-signal när någon skriver på bloggen...måste ändra på det. Godnatt älskade dotter <3
BrunettGunda

3 Dottern din:

skriven

Tror inte man behöver vara så tyst när man metar. Inte lika tyst som när man jagar älg. Va med pappa och bingen en gång. Då var det knäpptyst som gällde. Hoppas du stängt av ljudaviseringar nu så jag inte väcker dig nu. Puss o godnatt!!

Svar: Nej har inte stängt av den. Va fattar inte varför du skriver om att vara tyst då...men det ska man. Jag har väl inte bloggat om det. puss
BrunettGunda

Matbloggstoppen

Kommentera här: