Laxgratäng och Vreeswijk

 
Gokväll på er! Här blir det rätt sen mat idag, för jag somnade i soffan vid ca 16 och vaknade för en halvtimme sen. Jag är så trött hela tiden, och hostan och förkylningen har börjat om IGEN. Jag som trodde att jag skulle bli jättepigg när jag slutade röka.
 
Jag ställde nyss in laxgratäng i ugnen. Tänkte göra laxpudding som min karl gillar, men jag tycker inte om det så mycket, när det är äggstanning ihop med potatis och lax. Så jag blandade ihop lite annat som jag hade hemma :D Lade först i potatisskivor som jag kryddade med vitpeppar o lite salt, sen ett lager lax i småbitar, ringlade på olivolja, la på massa rödlök, citronpeppar, salt o svartpeppar. Och dessutom lite hackad fryst dill. Sen potatis igen. Blandade 1 dl mellanmjölk, 2 dl mellangrädde, 1 tsk stark senap 1/2 tsk sambal oelek och hällde över. Och sist riven ost.
Ugnen står på drygt 210 grader, och ställde formen lite under mitten. Måste minst stå 45 min ungefär.
Men OJ nu är den ju klar, höll på att glömma den....satt för länge o blogga, hehe!
Så här blev den. Just ja, jag strödde dill uppepå också.
 
Medan jag väntade på maten så lyssnar jag på några av mina favoritartister... Cornelis son Jack Vreeswijk när han sjunger med Cajsa-Stina Åkerström. Lite dåligt ljud, men så vackert!
Underbara sångare, som jag skulle vilja lyssna på live. Jag o karln min var och lyssnade på Jack förra året (tror jag det var) på Joar Blå, här i stan. Men jag skulle vilja höra båda dessa tillsammans, men nu när jag kollade på nätet ser jag att dem har redan turnerat tillsammans förra året. Hm snabb man är då. Ja ja nu ska jag äta.
Är hungrig som en gasell, som vi brukar säga här hemma, haha!
 
Ha det bra,
 
 
Matbloggstoppen

Kommentera här: